I den svenska gymnasieskolan ingår filosofi i läroplanen på de teoretiska programmen. Ett av syftena med undervisningen är att förbereda eleverna inför högre studier: såväl samhälls- som naturvetenskaper vilar till stor del på filosofiska frågeställningar.
På Skolverkets webbplats kan man läsa följande om filosofiämnet i gymnasiet:
Undervisningen i ämnet filosofi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
-
Kunskaper om huvuddragen i olika verklighetsuppfattningar och olika sätt att se på kunskap.
-
Kunskaper om vetenskapsteoretiska ståndpunkter och vetenskapliga metoder.
-
Kunskaper om värdefilosofi, olika värdeteoretiska ståndpunkter och normativa etiska teorier samt deras tillämpning.
-
Kunskaper om existentiella frågor och samhällsfilosofi samt om nutida filosofiska riktningar.
-
Förmåga att identifiera filosofiska frågor samt att analysera, förklara och ta ställning till klassiska och nutida filosofiska frågor och teorier med hjälp av relevanta begrepp.
-
Kunskaper om språkfilosofi och förmåga att tydliggöra språkliga nyanser med hjälp av språkfilosofiska begrepp samt förmåga att värdera argument och att urskilja och genomföra en logisk argumentation.
Filosofi 1 och 2
Ämnet filosofi är uppdelat i två kurser, om vardera 50 poäng: filosofi 1 och 2. Båda kurserna omfattar punkterna 1-6 i ämnesbeskrivningen. Mer konkret innebär detta att filosofi 1 uppehåller sig vid följande punkter:
- Existens och vetande.
- Grundläggande vetenskapsteori och begrepp.
- Värdefilosofi.
- Samtida filosofi.
- Grundläggande språkfilosofi.
I påbyggnadskursen filosofi 2 fördjupas kunskaperna inom filosofiämnet. I denna kurs ingår följande punkter:
- Klassiska filosofiska frågor, teorier och ställningstaganden.
- Synen på vad som är god vetenskap, enligt olika filosofiska tankeinriktningar.
- Fördjupning i värdefilosofi.
- Fördjupning i samhällsfilosofi.
- Introduktion till logisk analys.
- Fördjupningsarbete i en valfri filosofisk fråga.